simons 2012

Börjar 2013 med att be om ursäkt för den usla uppdateringen från mitt håll, tur mina fjordingvänner håller bloggen vid liv! Tänkte jag skulle börja blogg-2013 med en liten sammanfattning av mitt 2012.

 

Simon

 

 

Första månaderna under 2012 var det mest träning hemma som gällde då det var tomt på dressyrtävlingar. Vi bodde då i Töreboda där jag jobbade på en ridskola, ibland fick även Simon hoppa in och jobba nån lektion på ridskolan, vilket han tyckte var lite för kul ibland.. ;) Första tävlingen var i mars där vi red LB:2 och LA:3, det var första gången vi red LA på lokal tävling. Det slutade i en 4e placering i LB och precis utanför placering i LA med 59% i båda klasserna. Vi tränade dressyr för Cristian Eriksson, en tränare jag trivdes riktigt bra med och som var väldigt positiv och peppande.

Hoppade gjorde vi lite för oss själva. Nästa tävling vi åkte på var dock en hopptävling, kan inte säga att vi var jätteförberedda eftersom jag inte hoppade ordentligt hemma. Vi red en 80 cm CR där vi fick ett stopp och några tidsfel och sedan en 90 cm CR, som vi inte var riktigt klara för då, där fick vi ett stopp, 2 ner och några tidsfel. Simon var glad över att få åka på tävling tillsammans med Becka och gick gnäggade efter henne hela tiden.

 

 

Sedan var det dags för lite dressyrtävlingar igen, vi vann en lokal LB:3 mot storhäst, fortsatte rida lite LA:3, vilket gick sådär. Eftersom Simon blir ganska stark blir några moment lite svåra och vi låg mellan 59-61%, men på detta kvalade vi i alla fall till dressyren på fjord-SM. Vi var med och red i Törebodas div II lag dressyr för häst, där hamnade vi precis utanför placering i både LB:1 och LA:1 en omgång, i sista omgången red vi på 68% i LB:3 och hamnade på en delad andra placering.

Sista dressyrtävlingen innan Simon skulle hem till Taffsnäs över sommaren red vi en LA:1 på 68% och vann och debuterade en trött Simpa i Msv C:1 på 58%, ett bra avslut på vårsäsongen :)

 

 

Sen blev det sommar, Simon fick åka hem till Taffsnäs, jag slutade mitt jobb i Töreboda och flyttade hem till Norrköping.

Under sommaren jobbade jag två veckor på Taffsnäs och var där några dagar innan fjord-SM och red Simon.

 

Vi åkte till Västervik för att rida dressyren på fjord-SM, efter att ha ridit honom några dagar på Taffsnäs hade jag ingen superkänsla, inte som han var precis innan sommaren, men tror han trivdes ganska bra i Västervik för han har nog aldrig känts så bra på tävling. I förklassen LB:1 kändes han jättefin, vi red ihop 72,76% och hade delad procent med två till! Tillslut fick allmänna intryck dela lite på oss, så det var en annan tjej som vann och Simon och jag kom på delad andraplats.

 

In och ladda om för SM-klassen, en LA:1, och även där kändes Simon bra, det vi missade var det jag visste att vi har svårt för, halten vid hälsningen där han gärna slår sig fri och ryggningen som vi fortsätter kämpa med som Simon tycker är jättesvår. Två domare satte oss på över 70% och en på 65%, vi slutade på 69,12%, ett enda poäng från vinnaren! Men var/är jättenöjd med Simon ändå, första gången vi rider fjord-SM och första gången vi var iväg på meeting.

 

 

Efter sommaren fick Simon komma tillbaka till Norrköping, ganska direkt efter han kom hem red vi en Msv C:1, lite nära inpå så gick sådär, slutade på 58%. Sen var vi iväg och red en lokal LB:1 och LA:1 i spöregn utan några framridningsmöjligheter knappt då ridbanan var en sjö, Simon briljerade till trots och gick in på 68% i LB och en andra plats och 67% i LA med vinst. Efter det satte vi fart och började hoppträna för Mikael Carlstedt och red sedan en 80 och 90 cm CR där 80 slutade i ett tidsfel och 90 i plockepinn, Simon har inte riktigt samma hoppkondis som dressyrkondis.

Dressyrträningarna satte också fart för Caroline Carlstedt och Simon har varit så fin när jag har tränat på kandaret! Slutade dressyrsäsongen med 61% i Msv C:1, precis utanför placering och sedan slutade vi hoppsäsongen med en nolla i 90 cm CR.

 

 

Nu har Simon haft lite vintervila, innan jul var både tandläkaren och equiterapeuten ute och de hittade inga fel på killen så nu är det igångsättning och hårdträning som gäller så taggar vi inför 2013!

 

Detta får bli dagens 2012, nästa inlägg tänkte jag avvika lite från fjordingdelen och skriva om Beckas 2012 :)

 

/Cattis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0