senaste ridpassen

Hej,
har varit lite dålig uppdatering men har varken haft tid eller lust att blogga känns det som.

Iallafall så red Marie, min nya medryttare, Dalme i söndags och tisdags. Det har gått jättebra och hon verkar tycka det är kul. Hon har ridit en del innan, lite på ridskola och lite på någon av Emelies gamla hästar. Men det var ett par år sedan hon red nu så de håller sig till ridhuset just nu iallafall. Men hon både skrittar och travar och framöver kanske hon börjar galoppera lite också :)

I måndags red jag Dalme i ridhuset. Han var hur fin som helst när jag skrittade fram. Jättemjuk och fin framåt också, gjorde skänkelvikningar och slutor och öppnor och jag tyckte han skötte sig jättebra. Funderade nästan på att bara skritta eftersom det gick så bra, haha. Men travade och galopperade också. I traven var han fin, något seg men ändå mjuk. Galoppen kändes okej men han var jobbig i vänstergaloppen. Sedan försökte jag galoppera på båge, det vi tränade på förra dressyrlektionen, och då ställa honom utåt.. Det är verkligen helt omöjligt i vänstergaloppen att få honom högerställd så det måste vi jobba på.

Igår red jag på fältet i mörkret. Det som ändå är ganska bra är att fälten vi har och får rida på ligger vid vägar där det är gatubelysning. Så om man håller sig till den delen av fältet närmast vägen är det iallafall inte kolsvart :)
Dalme skötte sig men var rätt seg. Sedan snubblar han en del på fältet, speciellt i traven. Det är ganska platt fält men det blir ju lite "guppigt" för gräset och när man har ridit och det har regnat och så. Ville inte trava och galoppera jättemycket just därför och sen tror jag han blir lite osäker när det är mörkt och han snubblar också, men jag vet inte. Någon som har nåt tips vad man kan göra för att hästen inte ska snubbla massor? :P
Sedan tyckte han att skogen på andra sidan vägen var väldigt mörk och läskig så varje gång vi red åt det hållet höjde han huvudet och spetsade öronen. Haha.

Ikväll är det dressyrträning som står på schemat.
Imorgon vet jag inte vad vi hittar på men på lördag hoppas jag på bra väder så vi kan rida ut. :)


gammal bild.
 
Ha en bra torsdag!
/Vicky

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0