dressyrlektion

Dressyrlektionen blev inställd förra veckan så vi körde den igår istället.
Jag hade inte ridit på två dagar och Dalme har gått lite lugnt de senaste dagarna.
Han var något seg i början (som vanligt :P) men kändes ändå mjuk och fin. Högervarvet är han dock ganska jobbig i men det blir bättre och bättre.

Vi började med mycket trav på volt och även längs fyrkantspåret men då att gå lite innanför spåret. Det gick bra men jag fick driva honom rätt mycket så blev trött ganska fort.
Sedan körde vi galopp längs fyrkantspåret och då tänka på att ha dom raka på långsidorna, där vill Dalme gärna trilla in lite med rumpan men han lyssnade bra när jag flyttade honom :)
Han var jättefin i galoppen och lite mer framåt.

Sedan galopperade vi bågar och då ställa dom utåt. I högergaloppen går det jättebra att ställa till vänster, men i vänstergaloppen är det sjukt jobbigt att ställa till höger.
Jag måste ha jättemycket vänsterskänkel för att han inte ska bryta av och fatta höger galopp istället, samtidigt måste jag ha supermycket högerskänkel för att kunna ställa honom till höger. Jobbigt! Men på slutet gick det bra ett par gånger iallafall så var nöjd.

Därimellan var det även lite skänkelvikningar och sånt, väldigt bra och lösgörande för Dalme.
På slutet när vi travade av var han hur fin som helst! Ställde honom lite utåt i vänstertraven och det var inga problem alls och han travade på fint framåt. <3
Efter lektionen var han jättesvettig och jag fattar inte hur hans päls kan växa så in i bomben snabbt. Blä.

svettig häst när v i skrittade av.

 

Idag får han nog vila för ridhuset är uppbokat hela eftermiddagen/kvällen och vädret är ju inte superkul.
Vet inte hur fälten är men eftersom det har regnat så mycket de senate dagarna lär de vara ganska blöta.
Ska iallafall brodda idag har jag tänkte eftersom det ska bli kallt och komma snö imorgon och i slutet av veckan. Så det är bra att vara förberedd.
Han har ju gått ett tag med skorna utan brodd i nu så lär vara ett helvete att brodda. Sån tur är kommer han ha broddarna i jämt sålänge det är halt/kallt så behöver inte brodda varje dag.

/Vicky


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0