Mia och Helix

Jag tänkte ta och berätta lite om min och Helix resa tillsammans under dom här åren som har gått sen jag såg honom för första gången på Taffsnäs. När jag studerade på Öknaskolan så red jag hopplektioner varje tisdag på Taffsnäs. Jag tror det var i slutet på 2007 eller i början av 2008 som jag började rida Helix varje vecka. Det var kärlek vid första ögonkastet och han var super trevlig att hoppa.
 
I mars 2008 så skulle vi började vi en kurs som hette Hästfördjupning som pågick i 6veckor. Under dom 6veckorna studerade vi endast hästhållning och red flera lektioner i veckan. Om man som elev ville, så fick man ta med sig egen häst om man inte ville rida på skolans hästar. Jag frågade Taffsnäs om det fanns möjlighet till att få låna Helix till kursen och det var inga problem.
 
Helix fick stå i ett stall 2km från skolan där han fick sällskap av min klasskompis ponny King Rocket som hon red under kursen. Under 6veckor red vi mycket dressyr, hoppade, tömkörde, löshoppade m.m. När jag tog med Helix till skolan så var han inte världens lättaste att rida men vi kämpade på och tillslut hade jag en helt underbar fjording att rida. Han hoppade som en gud och vi tog oss över 1,10 även fast jag är lite höjdrädd. I dressyren var han väldigt fin och han blev arg på sig själv när han gjorde något fel.
 
I maj 2008 lämnade jag tillbaka Helix till Taffsnäs och efter det har jag inte haft någon möjlighet till att hyra honom pga att jag inte haft något fast jobb och flyttat runt så mycket. Så varje sommar har jag hängt mycket på Taffsnäs för att få pussa på min älskade guling som betyder så mycket för mig. Ni kanske kan gissa att jag blev överlycklig när jag kom fram till att jag hade råd att hyra honom i år? :)
 
Jag hoppas att både jag och Helix kan hitta tillbaka dit vi var förut och sedan gå ännu längre tillsammans. Jag kommer att kämpa och jag vet att jag kan lita på att han kommer försöka göra sitt bästa.
 
Här kommer lite bilder från fördjupningen.
 
Marielle på King Rocket och jag på Helix.
 
Helix och jag utanför stallet.
 
Jag och Helix i ridhuset när Cattis och Vicky var och hälsade på.
 
Marielle och jag på Helix och Tina på King Rocket.
 
Våran grupp på fördjupningen när vi haft kadrilj med våran dressyrtränare Maggan Blom i mitten.
Fjordingen till vänster heter Filippa och är en av skolans lärare, Elin Anderssons häst.
 
/ Mia
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Kan ni inte skriva ett inlägg om hur ni hittade taffsnäs från början? :D typ vilka år ni var på läger, vilka hästar ni haft osv :D

Svar: Absolut så kan vi det!
fjordingbloggen.blogg.se

2012-08-26 @ 13:09:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0