Fjord-SM 2012

Tänkte jag skulle skriva lite om Fjord-SM 2012 eftersom jag och Simon var med och red där. 

 

Jag och Simon var med och red dressyren. För att kvala till SM kan man antingen bli uttagen via sin lokalförening, direktkval genom vinst föregående år eller på egna resultat. Jag och Simon kvalade på egna resultat och då ska man under året ha ridit tre stycken lokala lägst LA:1 på minst 55%,

 

I år gick SM i Västervik sista helgen i juli. Simon går ju läger på sommaren, dock var SM välplacerat i år så jag kunde åka till Taffsnäs några dagar innan och rida honom. 

 

Vi åkte ner på fredagen och var framme cirka 14.00 på eftermiddagen, då installerade vi oss och gjorde oss bekanta med tävlingsplatsen. Det här var första gången Simon varit iväg på meeting. På kvällen gick vi en promenad och jag tittade på årets invigning. 

 

Lördagen var tävlingsdagen. Simon var anmäld till två klasser, en förklass LB:1 och sedan SM-klassen LA:1.

 

 

LB:1 – Simon kändes superfin på framridningen, blev nästan lite chockad för på Taffsnäs hade han varit ganska pigg och stark. Men nu var han jättemjuk och fin i munnen. När vi kom in på banan blev vi lite mer spända, men vi gjorde ändå en superrunda och slutade på 72,76%, det placerade oss i toppen med två till på exakt samma procent. Allmänna intryck fick skilja oss åt och då var det en av de andra som vann och vi andra två blev delad tvåa vilket jag är jättenöjd med.

 

 

LA:1 – Dags för SM-klassen. Simon kändes fortfarande jättefin på framridningen, mjuk och samarbetsvillig. På tävlingsbanan var han också fin och det enda vi missade på var det jag hade räknat med nämligen halterna och ryggningen vilket vi har jättesvårt för. Här var det tre domare som dömde och fick 70%, 71% och 66%, kommer inte ihåg decimalerna exakt. Totalt slutade vi på 69,12% som jag också är jättenöjd med. Med det placerade vi oss i topp men där låg vi bara kvar ett ekipage sen blev vi nerputtade till andraplats och där slutade vi också. Lite surt var det att bli slagen med ett poäng till vinnaren men är ändå supernöjd med Simon som var så fin på sitt första SM och sitt första meeting. Till nästa år blir det hårdträning på ryggningar! ;)

 

 

Prisutdelningen för SM-klasserna var på söndagen så vi stannade kvar till dess och åkte hem till Taffsnäs söndag eftermiddag där Simon frusta nöjt över att få gå ut till polarna i hagen igen.

Det var vårat SM 2012 och så mycket bättre kunde det inte bli!
Alla bilder är fotade av Angelica Peterson.


Kommentarer
Postat av: Veronica

Va fina ni är! Och grattis till dom fina resultaten!!! Vad är det för stam på Simon?

Svar: Tack så jättemycket! :)Han är e. Rimbo, u. Sita, ue. Lyre
fjordingbloggen.blogg.se

2012-08-28 @ 17:23:46
URL: http://www.teamdalex.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0